Pagina's

vrijdag 12 juni 2015

The dress she made by herself

Voor haar verjaardag kreeg ze een naaimachine. Ze wist het zeker. Dat is wat ze het allerliefste wilde. Ik dacht aan zo'n kindernaaimachine, maar het werd een ECHTE dankzij een lieve oom en tante. Sindsdien is er al aardig wat gemaakt. We begonnen samen met een knikkerzak naar dit recept. Daarna werd Barbie voorzien van een nieuwe gardarobe. 't Stond leuk! En ik dacht dat Barbie nog wel meer kleding kon gebruiken, maar de dochter dacht er anders over. Nee, èchte kleren moesten worden gemaakt. Ze begon met een rokje: Twee lapjes aan elkaar met een tunnel met elastiek. De onderrand ging daarna vlotjes ... Ik heb toen nog wel iets gezegd over 'raffelen van stof enzo', maar snel, snel, want dan kon het aan naar school (de dochter is van de eigenwijze soort. Tja, van wie zal ze dat nu hebben ; ) Bij het ophalen uit school dwarrelden de draden vrolijk aan de onderkant. "En heb je juf nog gezegd dat je het rokje zelf hebt gemaakt?" "Nee, juf vroeg of mijn mama het rokje had gemaakt" Die juf toch (hi, hi)

12

En dan nu het gezamelijk project van een èchte jurk. Samen naar de markt voor een mooi stofje. Ik spotte gelijk al een leuk stofje met een roze streepje èn .. zei niets. Ja, zij zag hem ook. "Deze vind ik leuk!" Toch nog verder gekeken, maar ze kwam weer uit op de eerste keus.


1

Na het kiezen van het patroon (wat toch ook nog enige discussie gaf ; ) nam ik het overnemen van het patroon, knippen van de stof en het markeren van waar zij moest naaien voor mijn rekening. 

3

Spelden, naaien en strijken deed ze zelf. Zo goed dat dat al gaat! Echt trots ben ik op de alweer zo grote dochter!

4

De onderkant werd door moeders afgewerkt met een biaisband. Zij knikte goedkeurend. Sjoef... : )

5

De keuze viel op een jurk uit het boek 'Stof voor durf-het-zelvers' met een open achterpand met striklint (hier lag de grootste discussie ; ) en een cirkelrok. De cirkelrok tekende ik op basis van de formule van Mme Zsa Zsa. Heerlijk zwieren! Ik tekende de rok iets korter dan het origineel omdat we slechts een metertje (was 1.2 meter deze keer) stof kochten en het natuurlijk wel NU moest en niet later. Gelukkig ... het lukte, sjoef! 

13

Een eigen hand in de eindafwerking is de dochter niet vreemd. De regie werd overgenomen. "Mam, ik weet nog wat leuks. Er moet een auto bij!"

6a


8

Het lint op de rug is een schoenveter die ik nog had liggen. Moeder en dochter vonden het een grappig detail.


10

Ging dat even goed! "Mam, wat gaan we nu maken?"
Na de zomer mag ze op 'les'. We kunnen niet wachten!

Ha, ha. Nee, zo erg is het niet hoor. Alleen wil ze zoveel meer maken dan dat ze nog kan dus daarom zou het wel fijn zijn ; )

11 
"The photo bomb and the disapearance of the little red vehical..."



4 opmerkingen:

  1. 'op les' fantastisch... opvolging verzekerd!
    Ze kent al wat van. super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe oud is je dochter? Gaaf hoor dat ze zelf al naait, die van mij heeft er het geduld niet voor, het werd echt een hele mooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt mooi gedaan van haar, en wat leuk dat ze zoveel interesse toont. Mijn dochter is pas 5 maar die wil ook al heel graag naaien. Ze heeft al een knuffel mogen naaien van een oud t-shirt, en trots dat ze op zichzelf was...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wou u Jolanda, wat heeft je dochter dat leuk genaakt. Met hulp wellicht. De jurk is echt super mooi. Staat haar erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen